Ons onderwijs
In ons onderwijs leveren we vooral maatwerk. We sluiten de leerstof aan op de mogelijkheden en talenten van de leerlingen. Naast de schoolse vakken besteden we veel aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden, werk en leervoorwaarden en arbeidstraining. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen de geleerde kennis en vaardigheden toepassen in een werkvorm of op een werkplek.
Competentiegericht onderwijs
Op De Bolster werken we competentiegericht en hebben de visie dat de totale mens er toe doet. Alles is erop gericht om de arbeids- en werknemersvaardigheden van onze leerlingen te vergroten. Onze leerlingen leren stapsgewijs om een goede werknemer en collega te zijn. In ons onderwijs werken we met diverse domeinen binnen het doelgroepenmodel waarbij we uitgaan van leerstandaarden, didactisch niveau, leerkenmerken en ondersteuningsbehoefte.
Landelijk doelgroepenmodel
Met behulp van het landelijk doelgroepenmodel krijgen we zicht op de mogelijkheden en ondersteuningsbehoefte van de leerling. Met verschillende meetinstrumenten en toetsen brengen we de ontwikkeling van de leerling in beeld. We monitoren, evalueren en delen onze bevindingen met de ouder/gezaghebbende en de leerling.
Doelen op leergebied
Ons onderwijs heeft verschillende doelen. Leergebied specifieke doelen zijn de kerndoelen voor de vakgebieden Nederlands, Engels, rekenen, kunst & cultuur en bewegen & sport. Leergebied overstijgende doelen zijn ‘leren leren’, leren om taken uit te voeren, leren functioneren in sociale en werknemers situaties en het ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief.
Burgerschap
De kern van burgerschapsonderwijs gaat over aandacht voor basiswaarden. Denk aan gelijke behandeling en respect voor anderen in een multiculturele samenleving. Het gaat om positief met elkaar omgaan in de klas. We vergroten zo de zelfredzaamheid van onze leerlingen in de Nederlandse samenleving. Burgerschap is niet alleen een apart vak. Het komt terug in ons schoolklimaat, verschillende vak- en leergebieden, stageprogramma, schoolbrede projecten of het betrekken van de omgeving van de school bij ons onderwijs. We gebruiken verschillende dagelijkse situaties om leerlingen te laten ervaren dat aan elke kwestie verschillende kanten zitten. De mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen bepalen deels waar we de focus op leggen.
Sport en cultuur
Sport en cultuur vinden we belangrijk. Ze nemen een centrale plaats in binnen ons onderwijsaanbod. Door themaweken maken leerlingen kennis met verschillende sportieve en culturele activiteiten. Een paar keer per jaar is er een gezamenlijke sportdag met De Beele. Ook organiseren we schoolreisjes of excursies.
Time-out
In de klas is de docent verantwoordelijk voor een prettige leeromgeving. Hij of zij stimuleert positief gedrag en voorkomt escalaties en conflicten bij probleemgedrag. Lukt het een leerling niet om dit gedrag aan te passen? Dan kunnen we gebruikmaken van time-out ruimtes binnen en buiten de school. Een time-out dient als een moment waarin de leerling kan overschakelen van probleemgedrag naar gewenst gedrag én als reflectiemoment voor zowel de docent als de leerling. Zo ontstaat er weer een werkbare situatie en ruimte voor contact tussen leerling en docent. Is de time-out niet passend voor een leerling? Dan maken we maatwerkafspraken in overleg met de ouders en de mentor.
Elektronische leer- en werkomgeving
Leerlingen en docenten werken naast de reguliere boeken en materialen in een online leer- en werkomgeving. Hiervoor hebben leerlingen de beschikking over een Chromebook (laptop) vanuit school. We bieden tevens lessen aan om de digitale vaardigheden te vergroten.